Blogi

Liikenneväylien korjausvelkaohjelma osuu Savo-Karjalaan vähintään kohtuullisesti

Share |

Sunnuntai 28.2.2016 klo 10.20 - Sari Raassina


(tämä kirjoitus on lähetetty Karjalaiseen 23.2.)

Suomen hallitus sopi pari viikkoa sitten liikenneväylien korjausvelan vähentämisestä yhteensä 600 milj. eurolla vuosien 2016-2018 aikana. Tämä satsaus eli liikenneväylien korjausvelkaohjelma tulee siten Liikenneviraston ja Ely-keskusten teettämien tavanomaisten, noin 360 milj. arvoisten ylläpitohankkeiden päälle. 

Korjausvelkaohjelma kohdistuu varsin näkyvästi Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakuntien alueelle. Suurimpana ja samalla välttämättömänä investointina tulee olemaan Jännevirran sillan uusiminen, joka vie 45 miljoonan euron kustannuksillaan noin 8% koko ohjelman kustannuksista.

Jännevirran sillan ohella Savo-Karjalan vaalipiirin alueelle kohdennetaan 12 eri hanketta. Näiden kokonaissumma on runsaat 10 milj. Hankkeita perustellaan lähinnä puu- ja sellukuljetusten sekä muun biotalouteen liittyvän toiminnan edistämisellä. Teiden päällysteitä uusimalla, kallistuksia korjaamalla ja kantavuutta parantamalla edistetään samalla myös liikenneturvallisuutta.

Hankelistalla ovat tiestön ohella Kiteen ja Kiuruveden raakapuuterminaalit. Koko valtakunnan hankelistaa ja sen kohteita tarkastelemalla huomaa nopeasti, että prioriteettina on ollut biotalouden tukeminen. Uimaharjun sellutehdas on ollut varmasti tärkeimpänä perusteena monelle Savo-Karjalan alueen korjaushankkeelle.

Tiestön ja raiteiden kunnossapidon ohella vaikuttamistyössä on pidettävä aktiivisesti yllä eritoten valtatie 23:n kehittämistä sekä Joensuun ja Kuopion ratapihahankkeita. Kyseiset kohteet ovat Itä-Suomelle niin biotalouden kuin muunkin elinkeinotoiminnan vauhdittamisen kannalta elintärkeitä, ja siksi niitä on pelkän ylläpidon ohella myös rohkeasti uudistettava.  

 

Sari Raassina

kansanedustaja

Savo-Karjala


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini